Erfenis & nalatenschap
Voor het afwikkelen van een nalatenschap heb je een onpartijdige adviseur, een notaris, nodig. Er moet helaas veel geregeld worden als een dierbare komt te overlijden. Bij Ter Braak Willems helpen we je graag met een van de volgende zaken:
Verklaring van erfrecht
Op het moment dat een bank weet van het overlijden van een rekeninghouder wordt de rekening geblokkeerd. Het is voor een bank pas duidelijk wie de erfgenamen zijn als er een “verklaring van erfrecht” is. Een verklaring van erfrecht wordt door de notaris opgemaakt en er staat in wie de erfgenamen zijn.
Aangifte erfbelasting
Als je een erfenis krijgt dan dien je erfbelasting te betalen, voorheen heette dat officieel ‘successierecht’. Hoe nauwer de verwantschap is met degene die overleden is, hoe lager de belasting die je moet betalen. In sommige gevallen hoef je helemaal niets af te dragen. De aangifte bestaat uit een opgave van alle bezittingen en schulden die de overledene had op het moment van overlijden. Een van onze medewerkers helpt je bij het opstellen en indienen van zo’n – vaak lastige – belastingaangifte.
Verdeling van alle goederen
De Belastingdienst stelt de aanslag op en zodra alle schulden voldaan zijn (denk aan erfbelasting, inkomstenbelasting en zorgtoeslag) kun je de nalatenschap verdelen. Dit gebeurt vaak in goed overleg met alle erfgenamen. Helaas gaat dit niet altijd zonder onenigheid. Ook in dat geval kan de notaris bemiddelen. Voor de verdeling van een woning is sowieso een notariële akte vereist. Is een van de erfgenamen minderjarig of staat hij of zij onder curatele? Ook dan heb je in ieder geval een notaris nodig. Dat geldt evenzo als een erfgenaam zijn goederen onder bewind heeft staan.